Kort om Myspace och musik i sociala medier

Myspace har onekligen fått en hel del skit under de senaste åren. Och med viss rätt då jag känner att de slarvat bort hela tjänsten. Det finns liksom ingen större idé att logga in längre. Lika konstigt som att de slarvat bort allt, är att det tog så lång tid för Facebook att göra det lättare för band att sprida sin musik. De är dock på god väg nu.

Men man ska inte glömma vad Myspace har betytt för musikvärlden, och alla de hårt arbetande band runt om i världen som fick ett fönster mot omvärlden. Ett djävulskt stort sådant. Själv har jag och mina olika band lyckats få åtskilliga spelningar, turnéer, kontakter och skivkontrakt via Myspace, och andra forum som purevolume.com t.ex. Ställer mig tveksam till att det gått lika smidigt utan dessa platser.

Sociala medier, eller Internet i stort, har varit otroligt viktigt för musikvärlden inom alla genrer de senaste tio åren, eller kanske längre än så. Även om Facebook tog tid på sig, så har de haft en stor betydelse för de mindre banden runtom i ett par år. Jag tycker mig se en markant ökning av publikantal på klubbspelningar i Sverige de tre senaste åren. Jag är övertygad om att FB har en stor del i detta. Möjligheterna med att bjuda in folk till sina spelningar, låta dem göra ett aktivt val och där andra kan se vilka som tänker gå. Det är en bra utveckling, och ett tecken på att sociala nätverk också skapar fysiska möten. Något som alltför många fortfarande ställer sig tveksamma till tyvärr.

Det här inlägget postades i Social Media och har märkts med etiketterna , , , , , , . Bokmärk permalänken.

En kommentar till Kort om Myspace och musik i sociala medier

  1. Ping: #blogg100 – 100 inlägg på 100 dagar | Yes, this is Fox

Kommentera

