Spridda skurar i den digitala mångfalden

Igår skrev jag ett inlägg om min uppväxt i Akalla. Det var egentligen inget speciellt med det inlägget, men plötsligt började det att dra en väldigt massa trafik. Eller ja, mycket trafik för den här bloggen som i sig aldrig varit en särskilt aktiv plats. Så egentligen är det inte mycket trafik i den bemärkelsen, men i kontrast till hur det brukar se ut så.

thisisfox_statistik

Skärmdump, kl 16.09, 2013-01-26

Det här gör mig förvånad på ett par sätt, och väcker en del frågor. Det gör mig också frustrerad att jag inte riktigt kan följa varifrån trafiken kommer. Jag ser från vilken kanal delningen har skett, men jag vill se vad folk faktiskt pratar om ihop med delningarna. Jag kan nämligen inte koppla på Google Analytics på sidan som den är. Och jag är inte tillräckligt frustrerad för att koppla på andra övervakningsverktyg. Jag blir till viss del förvånad över den stora skillnaden mellan olika nätverk också:

thisisfox_delning

Skärmdump, kl 16.09, 2013-01-26

Twitter är den kanal där jag personligen har mitt största nätverk och aktivitet. Jag trodde att det skulle vara lite jämnare mellan blocken. I ärlighetens namn trodde jag på sin höjd att det skulle stå 10 / 10 / 5 i rutorna ovanför. Nu hände något på Facebook, och som jag inte vet vad. Men under förväntan på Twitter. Det väcker en annan fråga, sjunker aktiviteten på Twitter med fler användare? Det är något som jag har sett diskuteras på Twitter under vintern. Med aktivitet menar jag viljan att dela med sig av andras länkar och tweets. Jag själv får betydligt mindre respons nu än för ett halvår sedan t.ex, och en möjlighet är att folk har fler användare i sina flöden att man måste vara mer närvarande för att synas. Eller så har folk helt enkelt tröttnat på mig, det är ju faktiskt fullt möjligt.

En annan tanke som kommit upp är att delningarna leder till mindre diskussion på själva bloggen. Inte bara min, utan rent generellt sett. Det har skett en förändring i beteendet över tid. För att fortsätta generalisera, diskussioner kring ett specifikt inlägg sker i de digitala nätverk som personerna är närvarande i och/eller i den kanal som de först såg länken till inlägget. Alltså, ser jag en postning på Google+ och sedan följer länken så kommenterar jag inte på bloggen, utan på Google+. Någon annan ser samma post på Facebook och väljer då att kommentera där. Det kan framstå som helt naturligt, men nog vore det mer logiskt att kommentera på själva bloggen och hålla hela diskussionen där? Gårdagens inlägg har jag dock diskuterat flitigast på Twitter och Google+, men nästan inte alls på Facebook, den plats där i stort sett all delning har skett. Hade diskussionen varit mer samlad, hade den också vuxit fram på ett annat sätt, och antagligen blivit betydligt mer intressant för alla inblandade.

Som del av #blogg100 ska jag inte bara skriva ett inlägg om dagen i 100 dagar, utan också bli bättre på att kommentera andras inlägg på den plats de sker, dvs i deras bloggar. Det kommer säkert att bli lika svårt att hålla som att faktiskt skriva inlägg själv. Egentligen borde det inte vara så svårt att skriva ett inlägg om dagen. Min medverkan här var för att komma igång igen, men efter den relativt stora spridningen av gårdagens inlägg har det uppkommit en dos av prestationsångest. Typiskt. Men bekräftelsebehovet fick ju sitt i alla fall. Heaven and hell.

#005 jusqu’ici tout va bien…

Det här inlägget postades i Blogg100, Social Media och har märkts med etiketterna , , , , , . Bokmärk permalänken.

3 kommentarer till Spridda skurar i den digitala mångfalden

  1. Ping: Bekräftelsebehov – allt för att synas | Yes, this is Fox

  2. Har också märkt av dessa saker. Får ofta mkt kommentarer på min Fb sida gör bloggen till mina inlägg. Hade hellre sett dessa i själva bloggen faktiskt.
    Jag personligen kommenterar gärna inläggen i bloggarna. Det är för mig kommentarerna som håller bloggen uppe. Inte bara massa anonym trafik. Besök är kul men engagerade läsare är ännu roligare anser jag.

    • Joakim Aittamaa Lindström skriver:

      Ja, precis så är det ju. Det är därför jag själv måste bättra mig på den punkten. Tack för kommentaren!

Kommentera

