Bekräftelsebehov – allt för att synas

Precis i slutet av gårdagens inlägg berörde jag hastigt bekräftelsebehovet. Att det fick sitt genom alla delningar. Min text fick synas ett litet tag. Jag fick synas ett litet tag. Bra så.

Jag kan nog i vissa sammanhang upplevas som en rätt introvert person. Men även introverta människor behöver synas och höras. Bloggar, Twitter, Instagram med flera är verktyg för detta. Alla behöver få plats, men när blir bekräftelsebehovet en börda? Jag vet t.ex. att efter att jag har postat det här inlägget så kommer jag att uppdatera statistiksidan ca 100 gånger under dagen, bara för att se om någon har trillat in på sidan och läst mina ord. Sett mig. Jag kan bli frustrerad när Instagram krånglar, jag hade ju en så bra bild som hade fått asmånga likes! Jag har gjort experiment på just Instagram, taggat upp gamla bilder med populära taggar bara för att se om det fungerar. Och det gjorde det. Så jag la till dem på några fler bilder, bara för att få fler likes. Det är ju ett stört beteende. Men det är väl också den typen av beteende som får den här typen av tjänster att växa. Det är inte bara sociala plattformar för att nätverka och ta del av andras liv och erfarenheter. Det handlar om att få synas, på gott och ont.

I höstas la jag upp en bild på min son på just Instagram. Jag visste att den skulle få många likes, det var en fräsig bild. Men när han lite senare kom till mig och frågade hur många likes den fått hittills, hajade jag till. Jag hörde mig själv säga ”Varför undrar du det, det spelar väl ingen roll?”. Det är ju både en sanning och en lögn. För sanningen är att det verkligen inte spelar någon roll, men å andra sidan var det en stor anledning att jag la upp bilden från början. Jag började tänka efter, vad är det egentligen för värden vi/jag för över på barnen? Att mäta popularitet via knapptryck? Att det är därifrån bekräftelsen ska komma? Det är ett ännu mer stört beteende än att tagga upp gamla bilder på Instagram. Kärlek, närhet och respekt är betydligt viktigare punkter. Men inte lika mätbart…

#006 jusqu’ici tout va bien…

Det här inlägget postades i Blogg100, Livet, Social Media och har märkts med etiketterna , , . Bokmärk permalänken.

5 kommentarer till Bekräftelsebehov – allt för att synas

  1. littlemsfrolic skriver:

    För mig blev instagram en bas för just det behovet. Tills jag strax innan jul bara la av. Kontot finns kvar liksom mina bilder men jag publicerar inte längre.
    Det har blivit en frihets känsla. Istället postar jag på flickr där det mesta är dolt och det är så skönt att bara göra det för mig och inte alla likes.
    Testa det kan vara värt det.
    Ami

  2. Joakim Aittamaa Lindström skriver:

    Så kan det nog vara. Men jag kanske ska tillägga att jag är väldigt förtjust i Instagram som kanal, och den fungerar bra som social plattform på många sätt vad gäller interaktion och kontaktskapande. Problemet uppstår när jakten på like’s tar över kommunikationen. Där får jag helt enkelt jobba med mig själv. 🙂

  3. Javamorsan skriver:

    Detta med att få många likes på bilder el status på Fb är inget jag bryr mig lm alls.
    Inte mer än visst om jag har massa följare Instagram med aldrig nån som gillar en enda bild…Ja det vore ju trist men i get jag lägger energi på.

  4. Michael Sillion skriver:

    En stor del av det undermedvetna i din hjärna jobbar ständigt med förbättra din status i stammen. Varken du vill det eller ej. Nya Experiment har har visat att för hjärnan är det viktiga att verka göra gott än att göra det utan att märkas.
    Det viktiga är att du är medveten om det och du håller koll på dina handlingar så att du gör Good Shit! 🙂

    Spread joy and love!

Kommentera

