Kreativitet på överväxel

Att haka på #blogg100 är ju vansinnigt kul, men också krävande givetvis. För min del handlar det om att hitta ytterligare en kreativ växel. Frågan är om min växellåda har fler? Men det har den såklart. Jag är en kreativt lagd person, det finns liksom alltid en växel till. Ibland är det bara tillfällig soppatorsk eller ett urladdat batteri som krånglar.

För min del är det nämligen så att jag måste vara kreativ på flera olika plan. Jag har ett yrke där min kreativitet måste vara på topp hela tiden. Jag arbetar som digital strateg på en webbyrå, och jag tar fram idéer för kampanjer och aktiviteter åt våra kunder. Jag sätter strategier och tänker ut smarta annonslösningar. Jag måste hela tiden kunna leverera.

Utöver det är jag musiker, och just nu håller jag på att förbereda mig för en spelning på lördag. Håller på att lära in texter och sånt tjafs. Det är för övrigt ett stort problem jag har. Jag kan inte lära mig texter utantill. Inte ens de jag skrivit själv. Jag måste t.o.m. tänka efter när jag ska sjunga Imse Vimse Spindel med barnen.

Och som förälder måste jag också vara kreativ. Middagar under veckan ska tänkas ut, aktiviteter för att hålla barnen sysselsatta och vid gott humör och framförallt få ut något av livet. Men med den här biten har jag ju hjälp av min fru förstås. Det handlar också om  att lära barnen vara kreativa. Detta görs bäst genom att också lära dem ha tråkigt. Jag kan inte aktivera dem hela tiden, de kan inte sitta med en skärm framför sig hela bilresan. De måste lära sig att ha tråkigt helt enkelt. Och ur den tråkigheten föds kreativiteten.

Jag driver en ölblogg tillsammans med två vänner. Där ska det inte bara drickas öl, det ska även skrivas inlägg som är intressanta för läsarna. Det är inte alltid helt enkelt att få ihop, men til slut brukar det gå.

Och nu ska jag alltså dessutom spotta ur mig ett nytt blogginlägg varje dag i 100 dagar.

Alla saker som jag gått igenom här ovan är vansinnigt roliga saker. Allihop. Nja, att tänka ut en veckomeny är kanske inte helfestligt, men resten. Allt annat är roligt nästan jämt. Men det tär på krafterna. Tänk om kreativiteten helt plötsligt tar slut? Tänk att sitta där helt nollställd. Vad gör jag då? Köra in i 220 i en vägg? Äh, jag hittar väl ett sätt att göra en öppning i väggen, ta mig ut på andra sidan och så är jag igång igen. Det är väl så det funkar? Det är så det måste funka.

#007 jusqu’ici tout va bien, James Bond

Det här inlägget postades i Blogg100 och har märkts med etiketterna , . Bokmärk permalänken.

Kommentera

