Mokumentär – Maffiametoder i Greenpeace?

Jag har länge haft en idé för en mokumentär som jag skulle vilja göra. Jag har nu insett att det med största sannolikhet inte kommer att bli av, så om någon snor min idé så är det ok. Ni kan ju ge lite cred i eftertexten eller nåt i den stilen.

Det har ju gjorts ett par så kallade fiktiva dokumentärer genom åren, som den uppmärksammade Konspiration 58eller en av mina favoriter Forgotten Silver av Peter Jackson. Filmer som är av dokumentär karaktär, men där innehållet är påhittat. Det är alltid förvånansvärt många som inte inser att det är fiktivt. Det är nästan det som är det bästa med dem.

Min skulle vara väldigt konspirationsteoretiskt upplagd och handla om Greenpeace. Det finns ju förstås ett par punkter att ta fasta på, och som sedan föder själva konspirationsteorin. Delar av det här läste jag i en b-uppsats på JMK kring 2004, och då föddes min idé. Jag är hemskt ledsen att jag inte minns vilka som skrev den för att kunna ge korrekt källhänvisning. Greenpeace existens bygger ju på att andra inte följer lagar och bl.a. dumpar olja i havet, illegal valjakt och dylikt. Greenpeace finansieras sedan av frivilligas bidrag och privata donationer. Organisationer, likt Greenpeace, anlitas ofta som experter i olika medier, och blir sällan motsagda. Det finns inget företag som skulle kunna gå vinnande ur en massmedial beef. Från den utgångspunkten går det sedan att dra i vilka växlar som helst. Mokumentären skulle utgå härifrån. Jag kommer endast kortfattat gå in på huvuddragen i min idé.

Vänligen notera att dessa påståenden inte är sanna, utan endast idéer för en film. Kan inte nog understryka detta.

Det finns ju en ledningsgrupp i Greenpeace, en grupp som har detta som heltidssysselsättning. Dessa personer är förstås beroende av de bidrag som kommer in. De är beroende av Greenpeace existens för att överleva helt enkelt. Det betyder ju då också att det är viktigt att miljöförstöringen fortgår. Hur ska de annars få bröd för dagen? Härifrån skulle sedan bilden av ett nätverk byggas upp, en organisation som arbetar med maffialiknande metoder. Det rör sig om mutor till journalister. I gengäld skriver de gott om den egna rörelsen samtidigt som de börjar så frön att företag X kanske inte har rent mjöl i påsen. När ryktena tar fart sätter utpressningen av företag X igång, betala så försvinner ryktena. Bestrid dem i media och företaget kommer aldrig kunna återhämta sig. Det är heller ingen idé för företag X att dra det hela inför rätta, eftersom det vid en långdragen process skulle ge en sådan negativ publicitet.

Vid desperata tider skulle Greenpeace muta skeppare att dumpa olja och även köpa upp fallfärdiga fartyg för att sänka nära kustlinjen. Där skulle de snabbt vara på plats, givetvis med media i tätt följe, och försöka rädda upp situationen. Men ”utan finansiärer kommer detta att bli en katastrof av oanade höjder!” är budskapet som rullas ut.

Och i de spåren håller det på. Jag tror att det skulle kunna bli rätt underhållande. Men så är jag ett fan av såväl mokumentärer som konspirationsteorier också.

 

#010 jusqu’ici tout va bien…

Det här inlägget postades i Blogg100 och har märkts med etiketterna , , , . Bokmärk permalänken.

Kommentera

