När Twitter faktiskt visar sin kraft

Ibland läser man om kraften i Twitter, när det skapas stormar eller spontana kampanjer. Igår var det just en sådan, men den kan ha gått många förbi, även om den faktiskt togs upp i DN idag. Det gällde en webbkamera som satts upp. Tanken var att den skulle visa rivningen av Råsunda live. Solna Stad skrev det i ett meddelande igår:

Skärmavbild 2013-02-12 kl. 23.31.14

 

Det här väckte starka känslor hos en stor grupp AIK:are på Twitter. Hashtagen #DödaKameran skapades, först med uppmaningar om att någon borde förstöra kameran, sedan alltmer riktat mot Solna Stad att ta ner den. De svarade senare att den har satts upp pga att ett stort intresse fanns att följa rivningen. Det undrar jag verkligen om det fanns. De borde förstått att det skulle bli reaktioner kring det här. De borde ha vetat hur mycket Råsunda har betytt för en stor del människor. Jag själv skrev ett inlägg om det i höstas Läs det gärna om du har svårt att förstå hur en gammal betonghög kan väcka så mycket känslor. Det är till er jag skrev det inlägget.

Det började skickas mail från olika håll till Solna Stad. Jag hoppas verkligen att det var konkreta mail utan hot och hat. Det var för övrigt något som det också uppmanades om på Twitter. Att hålla det snyggt. Idag skickade Solna Stad ut följande tweet:

Skärmavbild 2013-02-12 kl. 23.30.46

Jag måste ge dem att det var bra att ta till sig av kritiken, men som sagt, de borde ha förstått det redan innan.

#021 jusqu’ici tout va bien…

Annonser
Det här inlägget postades i Blogg100 och har märkts med etiketterna , , , . Bokmärk permalänken.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s