Det där med livet

Livet är ju en ganska komplex resa. ”Det blir vad man gör det till”, brukar det heta. Jo, det ligger säkert något i det. Men det är framför allt det där som händer hela tiden, varje dag. Jag tror att många lägger ner för mycket tid på andras liv än sitt eget. Med det menar jag att vi ser gärna allt som andra i vår närhet gör, vad de åstadkommer eller är med om, men reflekterar inte lika mycket över vårt eget. Det är något som bara rullar på. Jag själv har ibland tänkt att det är synd att jag aldrig gjort något, inte rest eller gjort en massa balla prylar. Sånt där som mina vänner har gjort. Vi pratade om det här för ett tag sen, jag och några kompisar. Jag nämnde då just detta, att jag aldrig gjort något direkt. ”Va, du har väl gjort allt?” fick jag till svar. Så jag började faktiskt se tillbaka på mitt eget liv för att kunna redogöra för vad jag gjort. Det var ju faktiskt en hel del upptäckte jag.

Jag har jobbat inom så många branscher att jag knappt kan räkna dem. Lagerarbetare i Upplands Väsby, montör i Kista, diskare i Ramundberget en säsong, kock i flottan och på restauranger och på kollo. Jag har jobbat som spärrvakt i tunnelbanan, som lärarvikarie och fritidsledare. Personlig assistent, tagit licens för att köra ski-cart med personer som har olika funktionsnedsättningar, sålt klockor i butik på Biblioteksgatan, gjort praktik på både PR-byrå och produktionsbolag och under julbordssäsongen på Café Opera. Frilansat inom kommunikationssfären och just nu jobbar jag som digital strateg på webbyrå.

Jag har pluggat Filmvetenskap, Media & Kommunikation, Reklam & PR på universitetet. Jag har spelat in skivor och åkt land och rike runt och spelat. Jag har sovit i ockuperade hus utan fönster tillsammans med stenhöga tyskar och kamphundar under turné i de östra delarna av Tyskland.

Erfarenhetsbanken har fyllts på under åren. Därtill har jag gjort många fler saker och resor, och dessutom träffat väldigt många olika typer av människor. Vissa har blivit vänner, andra har försvunnit. Framför allt träffade jag en fantastisk människa på Kvarnen för 11 år sedan. Hon verkade tycka att jag var rätt bra också, för idag är vi gifta har fått två barn. De är ju utan konkurrens det bästa som hänt.

Nu är det väl bara att låta framtiden ske och se vad den har att erbjuda. Det bästa med erfarenhetsbanken är att den aldrig kan bli full.

#022 jusqu’ici tout va bien…

Det här inlägget postades i Blogg100, Livet och har märkts med etiketterna , . Bokmärk permalänken.

2 kommentarer till Det där med livet

  1. Ping: Förändring | Yes, this is Fox

  2. Ping: Värsta jobbet | Yes, this is Fox

Kommentera

