30000 tweets – vad har de gett mig?

Skärmavbild 2013-02-24 kl. 11.06.23

30000 tweets alltså. Ganska exakt fyra år har det tagit. 20 mars 2009. Att skriva många tweets har aldrig varit ett självändamål i sig. Men för två år sedan skrev Johan Hedberg ett inlägg om vad 20k inlägg gett honom. Han skrev då om olika personer, och jag fick ett väldigt fint omnämnande. Jag tänkte att en dag kanske jag skulle ta och återgälda detta. Det få bli idag.

Om jag börjar med Johan Hedberg, så har han givit mig mycket inspiration, insikter och diskussioner under åren. Han har också närt min lata sida. Det märks nämligen när Johan tar sig tid att kolla igenom sin Google Reader. Det bästa och mest intressanta skickar han ut på Twitter, då behöver jag inte själv läsa en massa ointressant. Johan serverar länkar på löpande band. Hoppas att du fortsätter med det!

Men Johan var inte den första jag pratade med. När jag började med Twitter tyckte jag att det var en rätt hög tröskel in. Min tanke med det hela var att hitta ett jobb. Men ganska snabbt blev det en kanal för konversation om allt möjligt. Minns att den första som någonsin svarade mig var Maria Gustafsson aka @MikuMaria, och hon har fortsättningsvis varit en bra inspirationskälla.

Twitter har gett mig just inspiration, insikter och nya perspektiv. Det har gett mig oändligt mycket information, snabba nyheter och skvaller. Det har gett mig jobb, som när  Jonas Grenfeldt tipsade mig om att Tatchit behövde en strateg. Och på den vägen var det. Jonas är för övrigt en jäkligt trevlig kille som jag träffat några gånger uppe i Falun.

Det viktigaste Twitter har gett mig är vänner. Det har ju sagts att efter 30 hittar man inga nya vänner. Twitter har ändrat på det. För den som undrar hur det är möjligt, och inte har koll på Twitter, kan jag jämföra det lite som ett väldigt stort rum med en väldig massa människor som pratar. Precis som om det varit ett fysiskt rum, så hade du gått runt och pratat med folk. De som är tråkiga eller inte relevanta för dig lämnar du. De som roar eller intresserar dig blir du kvar  vid längre. Det blir dagliga eller sporadiska småsamtal, och med tiden lär man känna varandra allt mer. De första jag träffade efter att pratat med var vårt #hårdrocksAW -gäng, Mathias Karlsson, Helen aka Rockspindeln och Johannars. Fler har kommit och gått, men dessa var väl kärnan på något sätt. Nu ses vi inte så ofta som vi kanske önskar. Men det är riktigt bra människor.

Hade det inte varit för Twitter hade jag inte träffat Marit Woody och besegrat henne i Rulltrappsduellen. Om ni inte orkar läsa allt om den (vilket ni borde göra!) så kanske det räcker att kolla videon som Clara Fröberg gjorde. Hon och Jack Werner (@kwasbeb)  filmade. Då hade jag inte heller träffat Ulrika och Anna. Tadaa-människor, frekvent lunchsällskap och vansinnigt roliga och trevliga.

Jag har under flera år haft en beef med Axel Karlsson som handlar om vem som egentligen är bäst, Lorenzo Lamas eller Matthew McConaughey. Vi vet ju båda att det är Lorenzo, men det är kul att bråka om. Trots detta är han väldigt trevlig och smart.

Twitter har inneburit ett nytt sätt att se på TV. Jag är inte längre själv i soffan när jag t.ex. kollar en fotbollsmatch. Under taggarna #twittboll och #AIK t.ex. kan jag diskutera händelserna i matchen med andra. Ibland tar det dock för mycket fokus från själva matchen, men så kan det få vara ibland.

Twitter har under de senaste åren helt klart varit min primära källa för nyheter och information. Det har lätt till tidningsintervjuer och medverkan i radioprogram. Det har varit den kanal jag själv använder mest frekvent, och det är här jag bygger mitt nätverk och lär känna nya intressanta människor. Twitter gör att världen krymper, och det blir allt kortare steg till personliga kontakter och som faktiskt också leder till vänskap. Det är rätt fantastiskt.

De personer jag nämnt är bara ett litet urval av alla som varit eller är viktiga för mig. Det finns såklart många fler. Kanske blir det inlägg om dem också längre fram. Jag följer 823 personer, de flesta av dessa för att de har intressanta saker att komma med. Ta gärna en titt bland dem.

Vi hörs!

#033 juscu’ici tout va bien…

 

Det här inlägget postades i Blogg100 och har märkts med etiketterna , . Bokmärk permalänken.

Kommentera

