Palme – 27 år sen och vad jag gjorde då

Det finns ju händelser som bränner sig fast i minnet. Nationella och internationella trauman. Mordet på Palme är ett sådant, 11 september 2001 ett annat. Idag är det alltså 27 år sedan Olof Palme sköts ihjäl. Jag minns exakt när jag fick reda på det. Jag var sju år, skulle fylla åtta samma år. Direkt när jag vaknade berätta mamma vad som hade hänt. Det var en oerhört märklig känsla. Den där gubben jag sett på TV i hela mitt liv. Skjuten? Det var svårt att ta in. Vi följde TV- och radiosändningar där i lägenheten som vi bodde i då. Mamma och hennes man höll på att bygga hus i Viby, Sollentuna. Under tiden hyrde de en lägenhet i Edsberg i en annan del av Sollentuna. Det var där vi befann oss just då. I den lilla, mörka lägenheten i höghuset i Edsberg. Det var grått och trist, och det förstärkte känslan av kollapsen som uppstod i Sverige den 28 februari 1986.

Mamma och hennes man var journalister på Expressen, och min pappa på arbetade även han som journalist. Det fanns i blodet så att säga. Jag minns att jag och min storasyster nästan direkt började att klippa ut artiklar om mordet och om Palme för att klistra in i egenskapade tidningar. Vi höll på som besatt ett par dagar där under sportlovet och gjorde tidning efter tidning. Tyvärr finns de inte kvar längre vad jag vet.

27 år sedan alltså. Det är en lång tid. Varje år vid den här tiden då mordet uppmärksammas extra, så flyttas jag tillbaka till den där lägenheten i Edsberg. Jag känner nästan lukten av RX-limmet och hör ljudet av saxen. Det eviga klippandet. Jag blir också än mer frustrerad över att inte få veta vad som egentligen hände och över polisutredningen som strandade redan samma kväll som mordet skedde.

#037 jusqu’ici tout va bien…

Det här inlägget postades i Blogg100 och har märkts med etiketterna , . Bokmärk permalänken.

Kommentera

