Min ventil

Jag tror att det är viktigt att ha ventiler i livet. Ett sätt att koppla bort allt annat, rensa skallen om man så vill. De flesta har någon form av ventil, och det kan handla om vad som helst. Klättra i berg, lägga pussel, springa eller kanske snickra ihop en stol. Det är mindre viktigt vad det är, men det är skönt att ha någonting att vända sig till. En sådan ventil kan fungera på flera sätt. Den kan vara behjälplig vid behov, men också i ett preventivt syfte.

För mig är replokalen min primära ventil. Skidåkning och fotbollsläktare är andra, men inte alls lika frekvent förekommande som replokalen. Där är jag nämligen i stort sett varje tisdag året runt. Ett par timmar varje vecka, instängd i en källarlokal i en förort till Stockholm med fyra andra personer.

replokalVäl därinne finns inte omvärldens bekymmer. Jag får skrika, vara kreativ, dricka folköl och prata hårdrocksprylar. Hjärnan kopplar bort allt annat. Det är väldigt befriande. Det märks direkt om det inte varit något rep på ett par veckor. Jag blir lättare stressad och mer lättirriterad. Sen släpper det när jag får primalskrika igen.

Idag är det tisdag, och jag har precis kommit hem från veckans vistelse i replokalen. Känner mig mycket avslappnad och tillfreds med tillvaron.

#049 jusqu’ici tout va bien…

Det här inlägget postades i Blogg100 och har märkts med etiketterna , , . Bokmärk permalänken.

En kommentar till Min ventil

  1. Ping: Äpplen faller inte så långt från träden osv | Yes, this is Fox

Kommentera

