Det är inte ok

Daniel Wångsten skrev idag ett öppet brev till män som hatar kvinnor. Jag hoppas verkligen att budskapet når fram till rätt målgrupp. Inte bara att de läser det, utan att det verkligen når fram. Själv kan jag inte annat än att hålla med Daniel, och det är viktigt att vi som gör det, vilket jag får hoppas är de flesta, börjar ta tag i det här och säga ifrån. Det är fan inte ok.

Det är inte ok att jag ska behöva sakta ner på farten när jag går bakom en tjej på väg hem från tunnelbanan på kvällen. Det har hänt så många gånger att jag tappat räkningen. Jag ser hur kvinnan framför sneglar bakåt som hastigast, höjer farten eller tar upp mobiltelefonen, jag märker att hon blir rädd för att jag går bakom. Egentligen vill jag bara springa fram och säga att jag inte är farlig, jag är inte den hon ska vara rädd för. Tror dock att det skulle hjälpa föga. Istället saktar jag ner. Kanske tar upp mobiltelefonen själv och ringer någon. Ibland svänger jag av och går en omväg hem för att inte kännas som en förföljare, för att hon framför inte ska behöva känna sig rädd.

Det är inte ok att en del män har skapat ett samhälle där det ska behöva vara på det här viset. Det är inte ok att vi har en struktur som gör detta till något vardagligt.

Det är inte ok.

Om ni inte klickade på länken ovan till Daniels inlägg, så får ni en till chans här.

#055 jusqu’ici tout va bien…

Det här inlägget postades i Blogg100 och har märkts med etiketterna , , . Bokmärk permalänken.

Kommentera

